I Hvidovre Taekwondoklub dyrker vi Moo Duk Kwan stilarten, som er nedarvet til os fra stifteren Hwang Kee over hans elev Hong Chong Soo og dennes elev, vores stormester Ko Tae Jeong. I hverdagen lærer vi af sabumnim Kenneth Hansen, som er elev af stormester Ko Tae Jeong.

Hwang Kee Hong Chong Soo Ko Tae Jeong Kenneth Hansen
 1914-2002

Du kan læse en fuld beskrivelse af de forskellige taekwondo stilarters historie her - nedenfor er et uddrag om Moo Duk Kwan - begge tekster er lånt fra Dansk Taekwondo Forbund.

Moo Duk Kwan

Der er to forskellige skoler i Moo Duk Kwan der udviklede sig fra en enkelt kilde i det moderne Korea. Den første er mest kendt som Tang Soo Do. Den anden er Moo Duk Kwan grenen af Taekwondo. For at forstå, hvordan disse to separate enheder blev dannet må vi først se på grundlæggelsen af dette selvforsvarssystem.

Kee, Hwang

Tang Soo Do Moo Duk Kwan blev grundlagt af Kee, Hwang.

Kee (Hwang Ki Chang) var udenlandsk koreaner i det meste af den japanske besættelse. Han beskrev at han oprindeligt studerede de koreanske stilarter Soo Bak Do og Tae Kyon i sit hjemland, inden han forlod Korea i 1936 for at emigrere til Kina og arbejde for Syd Manchuriets jernbane.

I tidlige interviews med Kee, Hwang, fortæller han at han studerede mange systemer af kinesisk kampkunst, mens han boede der. Han beskriver nærmere at "På det tidspunkt, i Kina offentliggjorde man ikke teknikkerne, som man gør i dag. De fleste instruktører introducerede kun teknikker til få mennesker. Kun folk, der ikke ville misbruge den viden de fik, fik lov til at studere."

Senere har det været beskrevet at han også studerede et system af Karate mens han var i denne region. Dette er dog aldrig blevet dokumenteret. Det har ført til en enorm debat om, hvor han fik sin avancerede viden om kampkunst fra. Ikke desto mindre er han en af de mest indflydelsesrige personer der har ledt den moderne koreanske kampkunst mod verdensomspændende accept.

Kee, Hwang grundlagde formelt sit system af selvforsvar på sin fødselsdag, den 9. november 1945. Lige før den koreanske uafhængighed i 1946, og systemet som senere skulle blive kendt som Tang Soo Do begynde at blive undervist på Yong San jernbanestationen i Seoul. Det blev kaldt, Tang Soo Do Bu. Organisationen kom til at hedde Kyo Tong Bu Woo Hae.

Det koreanske udtryk Tang Soo, oversættes bogstaveligt som "Kniv Hånd". Det japanske skrifttegn som anvendes til at skildre dette udtryk er det samme som anvendes i Karate.

Da den første skole af Tang Soo Do Moo Duk Kwan var på en jernbanestation, var mange af Hwang Kees første elever ansatte ved jernbanen.

Skolen blomstrede i mange år, men på grund af Koreakrigen blev skolen lukket den 25. juni 1950. Dadet genåbnede havde Kee ændrede navnet til Moo Duk Kwan.

I 1953, begyndte Tang Soo Do Moo Duk Kwan at udvikle sig. Det ændrede sit officielle navn til The Korea Soo Bahk Do Association. I 1955 havde organisationen ti dojanger med sit centrale hovedkvarter nær Seoul Station i Jong Gu delen af Dong Ja Dong. I samme år var The Korea Su Bahk Do Association vært ved det første Sino/Korean (kinesisk-koreansk) kampkunst mesterskab.

I 1965 blev de forskellige Kwans af den moderne koreanske kampsport flettet ind under banneret af Taekwondo. Kee, Hwang modsatte sig dette, da han ønskede at bevare kontrollen over sin organisation. På grund af det brød to af Kees højgraduerede studerende Im, Young Tek og Hong, Chong Soo med deres lærer og dannede deres egen gren af Taekwondo Moo Duk Kwan, og blev en del af Korea Taekwondo Association. Dermed var der to forskellige selvforsvarssystemer med titlen Moo Duk Kwan.

Den første præsident i Taekwondo Moo Duk Kwan var Lee, Kang Ik, som blev valgt den 20. november 1965.

Hong, Chong Soo

Hong, Chong Soo blev valgt som den tredje præsident Taekwondo Moo Duk Kwan den 27. juli 1971. I februar 1974 blev han udnævnt til Vice Præsident for Kukkiwon.

Mange højtgraduerede instruktører af Tang Soo Do Moo Duk Kwan fulgte efter og brød fra Kee, Hwang og blev en del af Taekwondo grenen af Moo Duk Kwan.

Selvom de to Moo Duk Kwans er forholdsvis ens i stil og struktur, og de fleste koreanske Moo Duk Kwan mestre trækker deres linje fra Kee, Hwang, besidder de to Moo Duk Kwans forskellige former og en noget forskellig fokus på selvforsvar. Taekwondo grenen af Moo Duk Kwan besidder dog betydeligt flere medlemmer, nemlig cirka fem hundrede tusinde.